Nuo automobilių dalių iki roboto siurblio: išsamus pirkimo internetu vadovas pradedantiesiems ir patyrusiems vairuotojams

Kodėl verta pirkti automobilių dalis internetu

Prisimenu, kaip prieš keletą metų ieškojau stabdžių kaladėlių savo senukai. Apvažiavau tris automobilių dalių parduotuves mieste, kur kiekvienas pardavėjas žiūrėjo į mane kaip į ateivį, kai paklausiau apie konkrečią detalę. Kainos skyrėsi dvigubai, o pasirinkimas buvo apgailėtinas. Tada pirmą kartą išbandžiau internetines parduotuves – ir tai buvo apreiškimas.

Internetinės automobilių dalių parduotuvės siūlo nepalyginamai platesnį asortimentą nei bet kuri fizinė parduotuvė. Jūs galite rasti detales tiek naujam BMW, tiek 1995 metų Opel Astra. Be to, kainos dažnai būna 20-40% mažesnės, nes internetinės parduotuvės neturi išlaidų nuomai, gali dirbti su mažesniu personalu ir dažnai bendradarbiauja tiesiogiai su gamintojais ar didmenininkais.

Dar vienas didelis privalumas – galimybė ramiai palyginti skirtingų gamintojų produktus, paskaityti atsiliepimus, patikrinti technines specifikacijas. Niekas nespaudžia, niekas neragina pirkti brangesnės versijos. Jūs kontroliuojate visą procesą.

Kaip tiksliai identifikuoti reikiamą detalę

Čia prasideda pats svarbiausias etapas, kurį daugelis žmonių praleidžia arba atlieka nepakankamai kruopščiai. Rezultatas – neteisinga detalė, grąžinimo procedūros, sugaištas laikas ir nervai.

Pirmas dalykas, kurį turite žinoti – jūsų automobilio VIN kodas. Tai 17 simbolių kodas, kurį rasite techninėje pažymoje, ant prietaisų skydelio prie vėjo stiklo arba ant durų staktos. Šis kodas yra kaip jūsų automobilio DNR – jis tiksliai identifikuoja modelį, gamybos metus, variklio tipą ir kitas svarbias charakteristikas. Daugelis rimtų internetinių parduotuvių turi VIN dekoderius, kurie automatiškai parodo, kokios dalys tinka būtent jūsų automobiliui.

Jei VIN kodo neturite po ranka, reikės žinoti šią informaciją: tikslus modelis (ne tik „Volkswagen Golf”, bet „Volkswagen Golf V 1.9 TDI”), gamybos metai, variklio kodas (pvz., AXR, BKC), kėbulo tipas. Visa ši informacija yra jūsų techninėje pažymoje.

Dar vienas patarimas – jei keičiate seną detalę, nufotografuokite ją iš kelių kampų. Kartais ant pačios detalės būna užrašytas gamintojo kodas ar numeris. Tai neįtikėtinai palengvina paiešką. Pavyzdžiui, stabdžių kaladėlių pakuotėje visada būna numeris tipo „TRW GDB1234” – su tokiu numeriu rasti tinkamą analogą ar originalą yra vaikų žaidimas.

Originalios dalys versus analogai: amžinas klausimas

Šita tema sukelia daugybę ginčų automobilinėse bendruomenėse. Vieni prisiekia tik originaliais, kiti teigia, kad analogai nieko nesiskiria. Tiesa, kaip dažnai būna, yra kažkur per vidurį.

Originalios dalys – tai dalys, pagamintos tų pačių gamintojų, kurie tiekia jas automobilio gamyklai. Jos turi automobilio gamintojo logotipą ir dažniausiai yra brangiausias variantas. Ar jos vertos savo kainos? Priklauso nuo detalės tipo.

Variklio dalims, transmisijai, elektronikai – dažnai verta rinktis originalias dalis arba bent jau OEM (Original Equipment Manufacturer) kokybės analogus. Tai dalys, pagamintos tų pačių gamintojų, tik be automobilio gamintojo logotipo. Pavyzdžiui, Bosch gamina kuro purkštuvus daugeliui automobilių gamintojų. Pirkdami Bosch purkštuvą su Bosch logotipu, gaunate tą patį produktą kaip ir su BMW logotipu, tik už mažesnę kainą.

Susidėvėjimo dalims – stabdžių kaladėlėms, diskams, filtrams, tepaliams – kokybiškas analogas dažnai yra visiškai pakankamas. Čia svarbu rinktis žinomus gamintojus: TRW, ATE, Brembo stabdžiams, Mann, Mahle, Bosch filtrams. Šie gamintojai dažnai tiekia dalis tiesiogiai gamykloms, todėl jų kokybė yra patikrinta.

Kur tikrai neverta taupyti – tai saugumui kritinės dalys. Stabdžių sistema, pakaba, vairas – čia geriau permokėti nei rizikuoti. Kita vertus, plastikiniam salono apdailai ar veidrodėlio stikleliui nebūtina pirkti originalios dalies už trigubą kainą.

Kaip atskirti patikimas internetines parduotuves nuo abejotinų

Internetinių automobilių dalių parduotuvių kaip grybų po lietaus. Ne visos jos vienodai patikimos. Esu girdėjęs istorijų apie žmones, kurie sumokėjo pinigus ir niekada negavo prekės, arba gavo visiškai ne tai, kas buvo užsakyta.

Pirmas ženklas, kad parduotuvė yra rimta, tokia kaip 0parts, – aiškiai nurodyti kontaktai. Ne tik el. paštas, bet ir telefonas, fizinis adresas. Jei matote tik kontaktinę formą ir jokių kitų duomenų – tai raudona vėliavėlė. Patikrinkite, ar įmonė yra registruota – Lietuvoje tai galite padaryti per Juridinių asmenų registrą.

Antra – atsiliepimai. Bet ne tie, kurie yra pačioje parduotuvės svetainėje (juos lengva suklastoti), o nepriklausomuose šaltiniuose. Google atsiliepimai, Facebook komentarai, forumai. Paskaitykite, ką žmonės rašo. Jei matote daug skundų dėl pristatymo vėlavimų, prastos kokybės prekių ar problemų su grąžinimu – geriau ieškokite kitur.

Trečias dalykas – mokėjimo sąlygos. Rimtos parduotuvės siūlo įvairius mokėjimo būdus, įskaitant saugius mokėjimus per banką ar PayPal. Jei vienintelis variantas yra pervesti pinigus į asmeninę sąskaitą – bėkite kuo toliau.

Dar vienas patarimas – patikrinkite grąžinimo politiką. Europos Sąjungoje vartotojai turi teisę grąžinti internetinėje parduotuvėje pirktą prekę per 14 dienų be jokio paaiškinimo. Jei parduotuvė šito nenurodo arba bando šią teisę apriboti – tai neteisėta ir įtartina.

Techninės specifikacijos ir suderinamumas

Dabar pereikime prie šiek tiek techninesnių dalykų. Net jei radote detalę, kuri, atrodo, tinka jūsų automobiliui, verta dar kartą viską patikrinti.

Pavyzdžiui, stabdžių kaladėlės. Atrodo, paprasta detalė – ar gali būti sudėtinga? Gali. Tam pačiam automobiliui skirtingais gamybos metais galėjo būti naudojami skirtingi stabdžių suportai, o tai reiškia skirtingas kaladėles. Arba automobilis galėjo turėti skirtingas pakuotes – bazinę su mažesniais diskais ir sportinę su didesniais. Kaladėlės bus skirtingos.

Filtrai – dar vienas klasikinis pavyzdys. Oro filtras paprastai yra universalus vienam modeliui, bet alyvos filtras gali skirtis priklausomai nuo variklio tipo. 1.6 benzininiam ir 2.0 dyzeliniam bus skirtingi filtrai, net jei tai tas pats automobilio modelis.

Elektroninės dalys – čia reikia būti ypač atiems. Daugelis šiuolaikinių automobilių elektroninių komponentų turi programinę įrangą, kuri turi atitikti automobilio sistemą. Kartais reikia ne tik įdėti naują detalę, bet ir ją užprogramuoti. Tai ypač aktualu variklio valdymo blokams, ABS moduliams, oro pagalvių sistemoms.

Kai perkate internetinėje parduotuvėje, atidžiai skaitykite produkto aprašymą. Ten turėtų būti nurodyta:
– Gamintojo kodas
– Taikymas (kokie automobiliai tinka)
– Techninės charakteristikos (matmenys, galia, svoris ir pan.)
– Komplektacija (kas įeina į komplektą)

Jei kažko neaišku – geriau paklauskite. Rimtos parduotuvės turi konsultantus, kurie gali padėti. Geriau praleisti penkias minutes telefono pokalbiui nei gauti netinkamą detalę.

Kainų palyginimas ir geriausių pasiūlymų paieška

Viena didžiausių internetinio apsipirkimo privalumų – galimybė greitai palyginti kainas. Bet čia yra keletas gudrybių, kurias verta žinoti.

Pirma, nebūtinai pigiausia kaina reiškia geriausią pasiūlymą. Reikia žiūrėti į bendrą sumą su pristatymu. Kartais detalė gali būti 10 eurų pigesnė, bet pristatymas kainuoja 20 eurų daugiau. Arba pristatymas trunka tris savaites iš Kinijos, kai jums reikia dalies šiandien.

Antra, atkreipkite dėmesį į tai, ar kaina nurodyta su PVM, ar be jo. Lietuvoje, jei perkate kaip fizinis asmuo, turėsite mokėti su PVM. Kai kurios parduotuvės rodo kainas be PVM, ir paskutiniame žingsnyje suma staiga išauga 21%.

Trečia, sezoninės nuolaidos ir akcijos. Automobilių dalių parduotuvės dažnai daro išpardavimus prieš sezoną. Vasaros padangos pigiausios žiemą, žieminės – vasarą. Stabdžių dalys dažnai būna akcijose rudenį, kai žmonės ruošiasi žiemai. Jei neskubate, galite sutaupyti nemažai.

Yra keli kainų palyginimo portalai, kurie padeda rasti geriausią pasiūlymą. Bet būkite atsargūs – ne visos ten nurodytos parduotuvės yra patikimos. Visada patikrinkite pačią parduotuvę prieš perkant.

Dar vienas patarimas – kartais verta paskambinti į kelias parduotuves ir paklausti kainos. Taip, tai užima daugiau laiko nei tiesiog naršyti internete, bet kartais telefonu galite derėtis, ypač jei perkate kelias dalis arba brangesnę prekę. Daugelis parduotuvių turi tam tikrą derybų erdvę.

Pristatymas ir logistika: ko tikėtis

Užsakėte detalę, sumokėjote – kas toliau? Pristatymo laikas ir būdas gali labai skirtis priklausomai nuo parduotuvės ir prekės.

Jei perkate iš Lietuvos parduotuvės, standartinis pristatymas paprastai užtrunka 1-3 darbo dienas. Skubaus pristatymo paslaugos gali pristatyti net tą pačią dieną, jei užsakote iki tam tikros valandos, bet tai kainuoja papildomai.

Perkant iš užsienio – čia jau sudėtingiau. Iš kitų ES šalių pristatymas paprastai užtrunka 3-7 darbo dienas. Iš Jungtinės Karalystės po Brexit gali būti papildomų muitų ir mokesčių, taip pat ilgesnis pristatymas. Iš Kinijos ar JAV – tikėkitės 2-4 savaičių, plius galimi muitai.

Svarbu suprasti, kad ne visos dalys yra sandėlyje. Kartais parduotuvė rodo, kad prekė yra, bet iš tikrųjų ją reikia užsakyti iš tiekėjo. Tada pristatymas gali užtrukti ilgiau. Visada klauskite, ar prekė yra fiziškai sandėlyje.

Dėl pristatymo būdo – dažniausiai galite rinktis tarp pristatymo į namus, į paštomatą arba į parduotuvės punktą. Paštomatas paprastai pigiausias ir patogiausias variantas mažesnėms dalims. Didelėms ar sunkioms dalims (variklio blokas, transmisija) reikės kurjerinio pristatymo.

Kai gaunate siuntą, VISADA patikrinkite ją kurjeriui esant. Atidarykite dėžę, patikrinkite, ar detalė nesugadinta, ar tai tikrai ta detalė, kurią užsakėte. Jei kažkas ne taip – iš karto fiksuokite ir atsisakykite priimti siuntą arba pažymėkite pažeidimus pristatymo dokumente. Vėliau įrodyti, kad detalė buvo sugadinta pristatymo metu, bus beveik neįmanoma.

Ką daryti, kai kažkas negerai

Net kruopščiausiai planuojant, kartais kažkas nutinka ne taip. Gaunate netinkamą detalę, ji sugadinta arba tiesiog neveikia. Kaip elgtis tokioje situacijoje?

Pirmas žingsnis – susisiekite su parduotuve iš karto. Kuo greičiau, tuo geriau. Paaiškinkite problemą, atsiųskite nuotraukas. Dauguma rimtų parduotuvių problemas sprendžia greitai ir be ginčų – joms reputacija svarbi.

Jei detalė neteisinga, bet tai jūsų klaida (užsakėte ne tą), vis tiek turite teisę ją grąžinti per 14 dienų pagal ES vartotojų teisių apsaugos įstatymus. Tačiau grąžinimo išlaidas greičiausiai turėsite padengti patys, ir detalė turi būti nenaudota, originalioje pakuotėje.

Jei detalė yra defektinė arba neatitinka aprašymo, parduotuvė privalo ją pakeisti arba grąžinti pinigus, įskaitant pristatymo išlaidas. Tai jūsų teisė pagal įstatymą.

Garantija – dar vienas svarbus aspektas. Naujos dalys paprastai turi gamintojo garantiją, kuri gali būti nuo 6 mėnesių iki kelių metų. Išsaugokite visus dokumentus – sąskaitą faktūrą, garantijos taloną. Be jų garantija nebus pripažinta.

Jei parduotuvė atsisako bendradarbiauti, turite keletą variantų. Galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, naudotis ES internetinių ginčų sprendimo platforma arba, kraštutiniais atvejais, kreiptis į teismą. Bet paprastai iki to neprieina – dauguma parduotuvių nori išlaikyti gerą reputaciją ir problemas sprendžia taikiai.

Dar vienas patarimas – jei perkate brangią detalę, apsvarstykite galimybę sumokėti kredito kortele, kuri turi pirkėjo apsaugą. Daugelis bankų siūlo tokią paslaugą – jei kažkas negerai, galite ginčyti mokėjimą ir bankas padės atgauti pinigus.

Kai viskas susidėlioja į savo vietas

Automobilių dalių pirkimas internetu iš pradžių gali atrodyti bauginantis, ypač jei esate pratę prie tradicinių parduotuvių. Bet kai išmokstate pagrindų, suprantate, kad tai ne tik patogiau ir pigiau, bet ir suteikia jums daugiau kontrolės ir pasirinkimo laisvės.

Raktas į sėkmę – kruopštumas. Tiksliai identifikuokite reikiamą detalę, patikrinkite suderinamumą, rinkitės patikimas parduotuves, palyginkite kainas. Taip, tai užima šiek tiek laiko, bet sutaupyti pinigai ir išvengtos problemos tikrai vertos pastangų.

Nepamirškite, kad už ekrano yra gyvi žmonės. Jei kyla klausimų – klauskite. Geri pardavėjai norės jums padėti, nes jiems svarbu, kad grįžtumėte vėl. Ir priešingai – jei jaučiate, kad su jumis elgiamasi nerimtai ar bandoma apgauti, ieškokite kitos parduotuvės. Pasirinkimų tikrai netrūksta.

Pradėkite nuo kažko paprasto – filtro, valytuvo, lemputės. Kai įgysite pasitikėjimo, galėsite drąsiai pirkti sudėtingesnes ir brangesnes dalis. O sutaupytus pinigus galėsite išleisti kelionei tuo automobiliu, kurio dalis taip kruopščiai rinkotės. Gero kelio ir sėkmingų apsipirkimų!